Alla inlägg under juli 2009

Av Helena - 30 juli 2009 23:05

Vi skulle igentligen ha åkt till fjällen och vandrat i morgon. Men när vi ringde och skulle boka stuga i Tenndalen idag så sa de att det hade regnat ortroligt mycket sista tiden så det var ganska blött i marken. Så vi ändrade oss smabbt och åker i morgon istället ner till Österlen och vandrar på Skåneleden. Jag hoppas på uppehållsväder och lite sol. Det blir maken, jag och hundarna som åker iväg några dagar.

Hundarna har vankat av och an när jag tvättat och packat i kväll.


Igår var vi på vallning ingen efter  att ha stått över en gång då Bea var ganska låg, loj och ointresserad sist vi var där. Hon fick Gallastopp för skendräktigheten och det hjälpte bra.  I går var hon pigg och träningsvillig igen. Vi tränade på både kor, får och ankor.

Vi har anmält oss till vallningsläger i september på Fätropets Kennel. Forstsättningskurs på det vi var på i våras. Det ska bli så kul!!!!


Lizza är också pigg igen efter  sin skendräktigheten. Hon har också precis blivit frisk från en envis öroninflammation som behandlats med först enbart örondroppar  men det hjälpte inte helt utan kom tillbaka. Då fick hon penicillin och örondroppar och då blev hon helt bra.

Har varit på återkontroll med henne hos veterinären idag och allt var bra och då passade jag på att vaccinera henne mot Valpsjuka, Parvo och Kennelhosta då det var dags för det nu.


 



 

Några kort på Bea när hon var som mest skendräktig. Man kan nästa se på henne att hon är lite låg och väldigt försynt.

Av Helena - 27 juli 2009 11:05

Nu var det länge sedan jag  bloggade, men får väl skylla på semestern.

Har varit på vallningsträning de flesta onsdagarna i sommar.

Nu sist var Bea lite låg antaglingen pga skendräktighet, så förra onsdagen gjorde vi ett uppehåll.

I torsdags var jag och Tina på Fätorpets kennel och tittade på vallningstävlingarna. Det var kul att se vad man tränar mot. Många duktiga aussisar med sina förare.

I lördags morse åkte jag och maken och våra hundar ner till Göteborg. Vi tillbringade hela dagen ute på Rörö och vandrade i natrureservatet. Det är så vackert där.












Efter en hel dag på Rörö åkte vi till Scandic Hotel i Mölndal där vi hade hyrt ett hund rum. Det var jättefint och låg på 4:e våningen. Så där blev det miljöträning med snurrande svängdörr i porten in, massor med familjer med barn. Hissträning och så inte minst att vara på hotell rummet och inte vakta när folk gick förbi i korridoren utanför hela natten.

Var lite bekymmrad när vi skulle gå och äta att Bea skulle få för sig att äta vägg eller något sådant som hon gjort hemma i våras. Men båda hundarna skötte sig exemplariskt. Jag fick säga till Bea två gånger på kvällen när vi lagt oss att hon inte fick skälla och morra på de som gick för bi i korridoren utanför.

Sedan fungerade det utmärkt. Hon tog vakten och lade sig vid dörren och sov och jag såg att  hon hade koll när folk gick förbi utanför men hon var tyst.


Söndagsmorgonen åkte vi till Slottsparksskogen i Göte borg och gick med hundarna. Vi klättrade upp i ett högt utkikstorn innan vi åkte till Vårgårda och hämtade yngsta dotterna och hennes två kompisar som varit 1 vecka på Rix -09 läger. Det var 3 glada, nöjda och trötta flickor som hoppade in i bilen. När all deras packning var inne i bilen var bagaget fullt. Så jag tog med mig hundarna i framsätet. Lizza låg och sov på golvet i framsätet hela vägen hem och Bea låg och sov i mitt knä. Det fungerade också över förväntan.





Här kommer lite bilder från när vi var vid Trollegator för några veckor sedan.


 



Ännu en till Gädda har dragits upp ur sjön på landet. Så här mycket fisk har vi aldrig fått tidigare någon sommar.


Av Helena - 12 juli 2009 23:20

Idag är det första dagen på länge som det varit bara  några regnskurar och faktiskt en hel del sol. Vattnet på landet är nu lite kallare dvs 19 grader C.

Det tycker både jag och Bea är för kallt att bada i.

För drygt en vecka sedan fick Lizza ont i öronen och ville inte äta mat alls. Hon har inte haft det någon gång i livet förut och hon badar inte alls, så vad hon fick det ifrån vet jag inte. Vi åkte till veterinären med henne och det var rött i båda öronen och såg dessutom ut som hon hade kattskabb i öronen. Det är bara det att den enda katten hon träffar är Jocke och han är innekatt och har jättefina öron. Men men hon fick i alla fall örondroppar och Stronghold droppar till nacken om det skulle vara kattskabb.

Hon blev bättre men låg mest och sov hela dagarna och så fort vi slutade med örondropparna så började hon klia sig igen. I fredags fick hon penicillin och så fick hon fortsätta med örondropparna en vecka till. Idag är det första dagen som jag kan märka att hon mår bra. Nu är hon glad igen och leker, äter som hon brukar.


 


Bea håller på att bli skendräktig som bara den, annars mår hon toppen.

Idag har maken och jag varit med ungdomarna dvs yngsta dotter och två kamrater och så hundarna till Trollegator. Där har ungdomarna krypit i grottorna.

Jag trodde vi skulle vara ensamma där men nu är det semestertider så det var massor med människor. Det blev mycket bra miljöträning för Bea med alla människor som bara myllrade överallt och hoppade upp ur olika grottor där man minst anade det.


 


Väl hemma åkte maken och tjejerna ut på sjön och fiskade och de kom hem med en gädda på 2850g. Så här mycket fisk som vi fått i sommar har vi inte fått på flera år.

 



Den är nu rensad och filéad så i morgon blir det stekt gäddfilé till middag.


Sitter nu i mitt uterum och skriver min blogg. Nöjd och belåten efter att precis ha kommit hem från en härlig långprommenad med hundarna. Såg både rådjur med kid och rådjursbock på fälltet. Så vackra de är! Hundarna brydde sig inte om dem alls. Hundarna är också nöjda och trötta.

Här kommer lite bilder från mina fönster i kväll.

 



Det får bli allt för den här gången.



Av Helena - 3 juli 2009 20:57

Har badat idag med. Bea hoppar från bryggan och bryr sig inte alls om hon kommer under med huvudet. Sedan när hon ska gå upp så envisas hon med att klättra upp på badstegen. Hon klarar det dock inte helt själv men simmar fram och hänger sig där och väntar sedan på att någon ska skjuta på där bak.

Bea simmar nog ca 100m/dag.

Här kommer lite badbilder som min dotter Malin tagit.




 


 



Lizza är ganska tagen av värmen men hon vägrar att bada så hon blir nog ganska varm. Bea däremot bjuder till lek hela tiden.



Har tränat lydnad med båda hundarna i går kväll. Lizza håller på att bli skendräktig och det har alltid påverkat henne träningsmässigt. Så hon är lite seg och disträ just nu. Men hon tycker ändå att det är kul att träna men man får inte ha så höga krav på henne.

Med Bea har jag tränat ligg under gång och stå under gång.

Hon kunde faktiskt mycket bättre än jag trodde. Höll ju på att tragla med detta i våras med mindre lyckat resultat. Igår var hon jätteduktig.

Ska även börja med att träna platsliggning och utöka tiden hon ska ligga.

Avslutar dagens blogg med att visa lite andra söta bilder.

 





Av Helena - 1 juli 2009 23:29

Har nu varit och vallat på Fätorpets Kennel två kvällar i rad. "JÄTTE KUL"

Det har varit varmt och soligt båda kvällarna och idag mullrade åskan hela tiden men gick liksom runt om så vi besvärades inte av den.

Bea har mognat känns det som, och jag har väl också börjat förstå lite vad det går ut på. Nu lyssnar Bea på mig i fållan och gör början till små hämt. Det är lätt att byta håll och få henne uppmärksam. Jag tycker också att  hon går bra i båda varven. (Hon hade tidigare ett lätt och ett svårt varv). Vi har mycket kvar att lära men det går sakta framåt. Dessutom har hon slutat och sitta och pipa när hon väntar på sin tur. Nu sitter eller ligger hon tyst och väntar så duktigt jag trodde aldrig att hon skulle sluta med det så snabbt.


På landet ägnar vi dagarna åt bad, bad och åter bad. Det är nu 26 grader i vattnet. Nu är det inte ens svårt för matte att gå i vattnet, det blir liksom inte kallt när man kommer till magen längre!

 



Vi tränar även som jag skrev tidigare på att backa uppför den lilla  backen som hon tycker är jättekul och dessutom tror jag det är bra för att stärka rygg och bakställ.

 




Ovido - Quiz & Flashcards