Alla inlägg under november 2009

Av Helena - 28 november 2009 00:23

Kolla in detta klipp från youtube på min kursledares Tollare som har tränat i ett nytt underbart trick till sitt freestyleprogram.

http://www.youtube.com/watch?v=gkvIeXN1TQo&feature=player_embedded
Kan två Tollare bli sötare ihop?

Av Helena - 23 november 2009 22:15

Vill bara skriva att jag inte kommer att blogga så mycket nu några veckor framöver pga att all min tid går åt till att jobba och det innebär massvaccination mot influensan. Ska ihop med några arbetskamrater vaccinera ca 2000 barn och ungdomar dos 1 och ca 1400 dos 2. När jag inte jobbar sköter jag hus och hem och motionrear och tränar hundar så mycket jag hinner. Men jag kommer återkommer till bloggen med nya bilder och inlägg så fort det lugnar ner sig lite.

Av Helena - 10 november 2009 23:02

    

Har inte bloggat på länge men det betyder inte att jag inte tränat hundarna. Men tiden för att hinna blogga har inte räckt till. På jobbet är det en hel del övertid nu, bara frågor runt vaccination, Svininfluensa och förberedelser inför kommande vaccinering. Ska vaccinera barn och ungdomar från nästa vecka och fram till jul.

Efter jobbet hinnter jag bara vardagliga saker handla, städa, tvätta  samt träna hundarna och långa promenader.

Mörkret är ett elände, har införskaffat reflexer till hundarna, blinklampor och ny pannlampa till mig. Jag gillar verkligen inte när det är mörkt när man vaknar och nästan så fort man kommer hem. Men en fördel är att nu är alla kossor och tjurar borta från hagarna och då har jag jättebra ställen att gå långpromednader med mina hundar. Det gäller bara att stoppa in hundarna i bilen och åka direkt efter jobbet, på med reflexer, blinklampor och få med pannlampan. Då hinner man gå nästan hela promenaden innan mörkret kommer och så får man ha pannlampan sista biten för att hitta tillbaka.


Jag har nu bara en gång kvar på tävlingslydnadskursen. Vi är också  några som samtränar på fredagar och det fungerar bra och är både kul,lärorikt och trevligt.  Bea har mognat lite till efter sitt tredje löp som nu är avklarat. Just nu har jag ett ganska bra fritt följ, jättebra stående och läggande under gång, bra inkallning, hopp och apportering. Det jag håller på att finlira lite på nu är platsläggningen. Tränar med olika förväntningar för att få Bea att ligga utan att skruva på sig. I och med att jag gör olika saker vid platsläggningen så vet hon aldrig vad som kommer att hända och då är hon mer fokuserad på mig och att ligga still. Ibland belönar jag bakom, ibland går jag tillbaka till henne och sätter upp henne och någon enstaka gång kallar jag in henne. Är inte orolig för att kalla in från liggande som en del är då hon aldrig någonsin har kommit utan att jag ropat på henne.

När detta fungerar har jag tänkt att se mig om efter någon skapligt nära lydnadstävling klass 1 att prova på.


Lizza och jag tränar lite av varje nu. Jag har lagt lite extra energi på apporteringen igen. Det är svårt för henne men hon tar i alla fall upp apporten nu och kan gå och bära den i munnen brevid mig.  Har även spårat lite med båda hundarna.


Bea har fått sin andra Rabies spruta så nu väntar vi bara på att det ska bli mars så vi kan ta blodprov och kolla om hon har skydd mot det. Sedan om allt blir okej är det tänkt att hon får följa med oss till Bornholm i sommar.  Vår lilla dam Lizza ska få bo hos mina föräldrar på landet då. Hon är så enkel och lätt att ha så det är inga problem att lämna henne hos mamma och pappa. De har svårare att klara av yrvädret Bea.






Det verkar som om Lizza tycker att Bea är mer vuxen efter detta löp för de har nu en helt annan relation till varandra. Lizza är inte riktigt lika uppfostrande längre, utan de är mer som två bästisar nu. Det är fortfarande Lizza som bestämmer men på ett mycket lättsammare och mjukare sätt. Just nu leker de massor med varandra.

Det är så roligt att se att de har så kul tillsammans och att de är så tajta. 


Ovido - Quiz & Flashcards