Direktlänk till inlägg 20 december 2009

Jullov

Av Helena - 20 december 2009 23:37

Har äntligen fått jullov efter en ganska slitsam höst. Njuter nu för fullt av  långpromedander, julpyssel, julklappsinköp, sovmornar, träffa vänner osv.

I morgon ska jag hämta mellandottern på Skavstadflygplats då hon kommer hem från att ha jobbat i Oslo sedan i Septermber. Ska bli så kul att träffa henne!

Nu kommer det nog att komma en hel del bilder på Bea och Lizza framöver för nu är man ju ledig när det  är ljust ute.

Bea och Lizza leker massor nu för tiden, dvs nästan hela tiden. Lizza har mått ortroligt bra trots att hon varit skendräktig. Är så glad för det! (Brukar inte äta alls då och det brukar leda till att hon får problem med magen.) Har bytt mat till henne, nu äter hon Bravo färskfoder i olika smaker. Hon älskar det och det är inga problem att få henne att äta upp. Maten köpes frusen i som hamburgare så det är bara att tina så mycket hon ska ha varje mål. Toppen smidigt.


TIPS:

Har även hittat ett bra belöningsgodis som inte är så dyrt som båda hundarna älskar och det är ICA:s Tasty Hundmat (Helfoder/Fullkost för hund) Fins i 1 kg förpackningar och ser ut som Frollic ungefär men torkar inte lika lätt och varje ring är lite mindre och hålet inte så stort. 1kg Tasty kostar ca 20 kr och räcker jättelänge. Smular inte heller så mycket i fickan.


Har sista tiden (sedan mitten av november)vilat lite från regelbunden träning flera gånger varje vecka med Bea , men ändå inte kunnat låta bli att träna helt. Tränat en del på fjärdirigering sitt, ligg. Inte haft så långt avstånd ännu men varit noga med att hon ska lägga sig och sätta sig bakåt och inte komma närmare. Har belönat bakom hela tiden. Det har fungerat riktigt bra så nu försöker jag utöka avståndet lite.


Med Lizza tränar vi på att bära apporten i munnen. Ibland går det toppen bra och vissa dagar är det som bortblåst. Hon har också tränat färdirigering sitt, ligg och det fungerar bra på nära håll.


Vi har gått en hel del långpromedander på kvällarna den här hösten. Jag har haft som mål för mig själv att gå 1 mil om dagen framför allt för min egen skull. Men hundarna har också gillat det. Det har inte blivit varje dag fast jag önskat det men det har blivit av många dagar i veckan.


Båda hundarna älskar snön och det är otroligt mycket lättare att komma in när man varit ute och gått promenad med dem i snö och minusgrader, än i lera och regn. Sedan är det ju faktiskt så att när man väl har fått på sig sockar, termabyxor, varm vinterjacka, möss,vantar och varma stövlar så är det ju riktigt skönt och härligt med detta vinterväder trots att det är lite kallt.




 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Helena - 21 september 2011 00:05

  I söndags var jag och dottern på hundutställning i Tranås. Min Bea och dotterns korthårscollie ställdes ut. Vi var två nöjda mattar som åkte hem med våra hundar. Bea fick först bedömningen Exellent och kom 1:a i öppenklass med Ck kvalitet. I ...

Av Helena - 16 augusti 2011 23:19

Har inte bloggat på länge, länge. Ska försöka bli  bättre på det. Det har inte varit så mycket träning sedan början av sommaren. Först fick båda hundarna noskvalster som de blev otroligt påverkade av. Hela träningsgruppen fick behandlas. Sedan bada...

Av Helena - 9 januari 2011 23:45


Den här helgen har jag startat igång med träning ordentligt igen. Både i fredags och idag. Var nere på klubben med några kompisar. Med Bea har jag tränat platsliggning när jag gömmer mig. Börjat ha en kompis som står som tävlingsledare och kan gå fra...

Av Helena - 26 december 2010 01:17

Det var länge sedan jag bloggade sist. Inte för att jag inte jobbat med mina hundar men jag har prioriterat hundarna före  bloggen när det varit mycket. Hoppas det kommer att bli lite lugnare framöver. Jag har fått två mycket träningsmotiverade och...

Av Helena - 10 oktober 2010 20:51

Nu är det höst! Det är så vackert ute i naturen! Tränar vardagslydnad med Kia, tävlingslydnad med Bea. Spårar med båda. När jag hade häst upplevde jag hösten så jobbig. Jag jagade alltid tiden för att hinna rida innan mörkret. Nu förtiden njuter jag ...

Ovido - Quiz & Flashcards