Direktlänk till inlägg 16 maj 2009

Vallning, spår och miljöträning

Av Helena - 16 maj 2009 00:58

Oj vad veckorna går fort nu och snart är det sommarlov!!!

I onsdags var vi på Fätorpets kennel och tränade vallning.

Det var första gången Bea förstod riktigt vad hon skulle göra. När vi släppte henne så gjorde hon som många aussisar gör, hon kroppsvallade. Hon tyckte det var jättekul och oj vad trött hon var när vi satte oss i bilen. Hon sov hela vägen till Linköping. Har inga bilder på när vi tränade vallning men några från när vi var där.





Torsdagen ägnade vi åt lydnad och avslutade med  lite träning på agillity banan. Båda hundarna älskar att springa i tunneln och genom den platta säcken. De är verkligen avundsjuka på varandra när man kör med den ena och den andra får vänta på sin tur. Men det är nyttig träning.


I fredags lade jag ett lite längre spår till Bea i gräs med två vinklar och fyra apporter utlagda.

Hon hittade dem jättebra trots att det faktiskt blåste en hel del. Hon kom med samtliga apporter och lämnade till mig.


Lizza fick också ett lite längre spår med en vinkel och med godis på slutet. Hon fixade det spåret jättebra. Ska försöka få henne att markera apporter även om hon inte tar dem. (Det är nästa mål i spårningen med henne).


Idag lördag har vi kört miljöträning hela eftermiddagen från kl. 12.30 - 16.00

Jag åkte ner med Bea och Lizza, vänninan Catarina och hennes Theo för att miljöträna på stan. Det är Studentorkesterfestival i Linköping ons-sön.

Idag var det kortege genom Linköping. Vi bestämde oss för att börja med att gå en bra bit ifrån och se hur hundarna reagerar. Lizza vet jag fixar sådant här så jag tog med henne för att Bea skulle känna sig trygg samt att hon skulle få komma med ut på prommenad i den härliga vårsolen.


Det var inga problem alls med Bea. Hon har sett fulla, glada och trötta studenter överallt. Vi har gått vid cyklar, bussar, barnvagnar, andra hundar, vuxna och barn huller om buller. Hon har stått precis vid gatan och tittat på vagnarna med ekipage som kom. Det har skrålat, pyst och rykit om vaganarna. Blåsorkestrar avlöste varandra hela tiden och de till och med låg ner på gatan och spelade. Vi stod där lugnt vid vägen och tittade och så hade jag med lite hundgodis. Bea hade mest bekymmer att hålla koll på att inte Lizza fick mer godis än henne.

Vid kortegen sammanstrålade vi med ytterligare än vännina och när den var slut gick vi hem och drack kaffe i hennes trädgråd. Hundarna fick vatten och bands upp vid ett träd medans vi fikade. Sedan gick vi tillbaka genom stan som fortfarnade myllrade av folk. Väl hemma hade jag två trötta, men mycket nöjda hundar samt en trött matte.

Nedan kommer lite bilder från i kväll i vår lilla trädgård.










 
 
helene

helene

19 maj 2009 20:11

Tack för grattulationerna :)
Kul att vallningen fungerade bättre den här gången! Ska bli så spännande när det blir dax att testa Meja... ;)

Va lik Bea är Ice på en av bilderna för övrigt :D

http://mejsis.wordpress.com

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Helena - 21 september 2011 00:05

  I söndags var jag och dottern på hundutställning i Tranås. Min Bea och dotterns korthårscollie ställdes ut. Vi var två nöjda mattar som åkte hem med våra hundar. Bea fick först bedömningen Exellent och kom 1:a i öppenklass med Ck kvalitet. I ...

Av Helena - 16 augusti 2011 23:19

Har inte bloggat på länge, länge. Ska försöka bli  bättre på det. Det har inte varit så mycket träning sedan början av sommaren. Först fick båda hundarna noskvalster som de blev otroligt påverkade av. Hela träningsgruppen fick behandlas. Sedan bada...

Av Helena - 9 januari 2011 23:45


Den här helgen har jag startat igång med träning ordentligt igen. Både i fredags och idag. Var nere på klubben med några kompisar. Med Bea har jag tränat platsliggning när jag gömmer mig. Börjat ha en kompis som står som tävlingsledare och kan gå fra...

Av Helena - 26 december 2010 01:17

Det var länge sedan jag bloggade sist. Inte för att jag inte jobbat med mina hundar men jag har prioriterat hundarna före  bloggen när det varit mycket. Hoppas det kommer att bli lite lugnare framöver. Jag har fått två mycket träningsmotiverade och...

Av Helena - 10 oktober 2010 20:51

Nu är det höst! Det är så vackert ute i naturen! Tränar vardagslydnad med Kia, tävlingslydnad med Bea. Spårar med båda. När jag hade häst upplevde jag hösten så jobbig. Jag jagade alltid tiden för att hinna rida innan mörkret. Nu förtiden njuter jag ...

Ovido - Quiz & Flashcards