Direktlänk till inlägg 30 mars 2010

sjukdom och träning.

Av Helena - 30 mars 2010 23:02

Mycket har hänt sedan jag bloggade sist.

Lizza har varit en dag hos veterinären. Man har gjort gastroskopi på henne och tagit vävnadsprover i hennes mage. Veterinären sa att det såg fint ut och trodde att det var Fokal Epilepsi som orsakade alla anfall hon haft. Även om hon aldrig krampat. Hon har fått T Fenemal 15 mg x 2 som hon nu ätit i två veckor. Så fick  hon Zantac tabletter för magen som hon ätit i 10 dagar ½tab x 2. Kvällen innan hon skulle till  veterinären hade hon ett 3 timmar långt anfall. Kluckade och slickade samtliga våra golv här hemma. Hon slutade inte fasten man försökte avleda henne med annat.

Sedan hon började äta T Fenemal har hon inte haft något anfall mer. Nu har hon sedan några dagar slutat med T Zantac. Vi har fått provsvar på vävnadsbiopsierna som togs på henne och de visade Kronisk magkatarr och Akut magkatarr.  

Den akuta kom av att hon slickat alla golv dagen innan proverna säger de.

Det som är positivt med T Fenemal med Lizza det är att det har som biverkan att man blir hungrig. Lizza har aldrig ätit så bra som nu. Dessutom blir hon inte trött av medicinen.

Vi ska fortsätta att medicinera henne så här och se vad som händer nu när Zantacen är utsatt. Sedan ska vi ta blodprover om 3v för att se  Fenenmalet påverkat levervärdena.


Med Bea är det bara bra. Vi finslipar lydnadsklass 1 nu. Ska försöka komma iväg och tävla lydnad i Maj har jag tänkt. Vi har tränat massor på att någon säger kommendera och så har jag belönat henne när hon struntar i det och lyssnar på mig. Sedan har vi börjat träna rutan. Det är inte helt lätt men vi kämpar på bra.

Jag belönar med kamp och godis i rutan.

Tränar även Lizza på rutan.

Båda hundarna löper nu och det blir bra för då löper de inte på landet i sommar. Jättebra med tanke på alla handhundar som bor runt omkring oss där.


Detta var allt för denna gången. Nu håller vi tummarna för att Lizza inte får fler anfall. Vill så gärna att hon ska hänga med ett tag till.

  








 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Helena - 21 september 2011 00:05

  I söndags var jag och dottern på hundutställning i Tranås. Min Bea och dotterns korthårscollie ställdes ut. Vi var två nöjda mattar som åkte hem med våra hundar. Bea fick först bedömningen Exellent och kom 1:a i öppenklass med Ck kvalitet. I ...

Av Helena - 16 augusti 2011 23:19

Har inte bloggat på länge, länge. Ska försöka bli  bättre på det. Det har inte varit så mycket träning sedan början av sommaren. Först fick båda hundarna noskvalster som de blev otroligt påverkade av. Hela träningsgruppen fick behandlas. Sedan bada...

Av Helena - 9 januari 2011 23:45


Den här helgen har jag startat igång med träning ordentligt igen. Både i fredags och idag. Var nere på klubben med några kompisar. Med Bea har jag tränat platsliggning när jag gömmer mig. Börjat ha en kompis som står som tävlingsledare och kan gå fra...

Av Helena - 26 december 2010 01:17

Det var länge sedan jag bloggade sist. Inte för att jag inte jobbat med mina hundar men jag har prioriterat hundarna före  bloggen när det varit mycket. Hoppas det kommer att bli lite lugnare framöver. Jag har fått två mycket träningsmotiverade och...

Av Helena - 10 oktober 2010 20:51

Nu är det höst! Det är så vackert ute i naturen! Tränar vardagslydnad med Kia, tävlingslydnad med Bea. Spårar med båda. När jag hade häst upplevde jag hösten så jobbig. Jag jagade alltid tiden för att hinna rida innan mörkret. Nu förtiden njuter jag ...

Ovido - Quiz & Flashcards