Direktlänk till inlägg 5 maj 2010

Tävling lydnadsklass 1 igen.

Av Helena - 5 maj 2010 23:23

I går var jag och tävlade med Bea i lydnadsklass 1 igen. Den här gången var det på Linköpings Bk. Vi lyckades få ihop 170 poäng som gav ett förstapris. Sedan kom vi 3:a i klassen.


Vi fick följande poäng:

Platsläggande       8

Tandvisning        10

Linförighet           8

Läggande             8

Inkallning             9

Ställande              8½

Apportering          6½

Hopp över hinder  10

Helhetsintryck       9

Summa:             170 p  och placering 3


Hon fick 8 p på platsen pga att hon rörde sig lite, då det låg en hund brevid henne och pep hela tiden som verkade stressa henne lite.

Sedan har vi ett problem som vi måste jobba mer med. Hon apporterar hur bra som helst så länge inte någon annan hund precis innan har haft apporten i munnen, för då vill hon inte hålla i den alls och om hon tar den på  ett dk som i går så ser hon ut som hon håller på att äckla ihjäl sig.


Idag har vi varit på Mjölby Bk på spårkurs. Varannan gång är det spårning och varannan gång lydnad. Idag var det lydnad men Tina, Nelly, Bea och jag var där i god tid så vi hann lägga ett spår innan kursen startade. Bea arbetade duktigt och spårade bra hela tiden. Nelly var också jätteduktig.

Sedan var det lydnad på klubben. Jag tränade inte hopp sitt hopp idag då jag ska tävla lydnadsklass 1 på söndag igen.

Kanske lite guppyaktigt men jag vill inte göra något nytt som hon kan missuppfatta innan söndag.

Vi tränade lite linförighet, mycket korta moment med mycket belöning så vi fyller på plusskontot men belöning av godis inför söndag. Bara själva läggandet och ställandet i de momenten. Kort platsläggning där jag gick och belönade flera gånger. Dessutom tränade jag apportering för lydnadsklass 1 där jag gick och fick några andra hundar på kursen att hålla i apporten och sedan fick Bea apportera och idag gick det bra alla tre gångerna.


I morgon ska vi gå på tävlingslydnadskursen som vi går på på torsdagar. Det är toppen för vi byter ställe att träna på varje gång, så det blir verkligen miljöträning för hundarna. På fredag ska vi bara ta det lugnt och på lördag ska jag försöka lägga spår till båda hundarna.


Träffade en kompis underbara vita storpudelvalp på kvällspromenaden i kväll. Han är 7 månader. Lizza tyckte bara att man skulle fostra honom. Men det fick hon inte. Bea hälsade fint och sedan fullständigt nonchalerade hon honom och tittade hela tiden förbi honom eller åt andra hållet även fast han frågade jättefint flera gånger ska vi leka?, snälla lek med mig!

Det var en otroligt mjuk och fin hane och så otroligt söt.

  

 
 
Helne

Helne

9 maj 2010 13:18

Grattis till era förstapris i lydnaden. Duktiga ni är!

Snart ses vi! :D

http://mejsis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Helena - 21 september 2011 00:05

  I söndags var jag och dottern på hundutställning i Tranås. Min Bea och dotterns korthårscollie ställdes ut. Vi var två nöjda mattar som åkte hem med våra hundar. Bea fick först bedömningen Exellent och kom 1:a i öppenklass med Ck kvalitet. I ...

Av Helena - 16 augusti 2011 23:19

Har inte bloggat på länge, länge. Ska försöka bli  bättre på det. Det har inte varit så mycket träning sedan början av sommaren. Först fick båda hundarna noskvalster som de blev otroligt påverkade av. Hela träningsgruppen fick behandlas. Sedan bada...

Av Helena - 9 januari 2011 23:45


Den här helgen har jag startat igång med träning ordentligt igen. Både i fredags och idag. Var nere på klubben med några kompisar. Med Bea har jag tränat platsliggning när jag gömmer mig. Börjat ha en kompis som står som tävlingsledare och kan gå fra...

Av Helena - 26 december 2010 01:17

Det var länge sedan jag bloggade sist. Inte för att jag inte jobbat med mina hundar men jag har prioriterat hundarna före  bloggen när det varit mycket. Hoppas det kommer att bli lite lugnare framöver. Jag har fått två mycket träningsmotiverade och...

Av Helena - 10 oktober 2010 20:51

Nu är det höst! Det är så vackert ute i naturen! Tränar vardagslydnad med Kia, tävlingslydnad med Bea. Spårar med båda. När jag hade häst upplevde jag hösten så jobbig. Jag jagade alltid tiden för att hinna rida innan mörkret. Nu förtiden njuter jag ...

Ovido - Quiz & Flashcards