Direktlänk till inlägg 13 maj 2010

Tävling, spårkurs och träning

Av Helena - 13 maj 2010 23:30

  


Även om det var ett tag sedan jag bloggade så har jag och hundarna haft fullt upp hela veckan. Lördagen var jag ute och lade spår åt båda hundarna och de var jätteduktiga båda två. Vädret var lite halvpest för det regnade ganska bra hela tiden. Men det var nog bara jag som led av det för hundarna brydde sig inte alls.

På söndagen var vi och Tävlade i lydnadsklass 1 igen på Mjölby BK. Blev lite sugen på att fixa LP 1a:n.

Men den här gången gick det bra men inte så bra. Vi fick 155.5 poäng och ett andra pris. Men då 0:ade vi platsen precis när det var 4 m tills jag var tillbaka hos henne. Hon reste sig och kom till mig. Jag vet vad det berodde på och jag har lovat mig själv att aldrig mer lägga henne plats när min magkänsla säger nej nej.

Jag är så stolt över henne även om vi nollade platsen. Och den här gången fixade vi apporteringen som vi tragglat med sista tiden :).


Hon fick följande poäng:

Platsliggning                  0

Tandvisning              10,0

Linförighet                 7,5

Läggande                   9,0

Inkallande                  9,5

Ställande                  10,0

Apportering              10,0

Hopp över hinder      10,0

Helhetsintryck            9,0

Summa:                 155,5 poäng


I onsdags var jag på spårkurs igen på Mjölby Bk alltid lika trevligt. Vi lade ca ett 275 m långt spår till Bea och hon gick det jättebra tills det var 40 m kvar. Då började hon plötsligt följa ett helt annat spår. Hon kom inte på att det var fel spår utan ville fortsätta på det. Men när jag visade henne på spår igen så tog hon det och följde det till mål. Så den här gången var det verkligen tur att jag hade snittslar.


Idag torsdag har vi bara varit på landet och fixat så idag har hundarna bara varit ute och lekt.


Fre, lö och sö ska jag till Beas uppfödare Nina på kennelläger. Fredag ska vi träna lydnad, lö är det spår och söndag är det vallning. Därimellan ska vi umgås och ha trevligt och prata hund.

Beas systrar Viva och Meja sak bo hos oss med sina mattar Sofia och Helen.



 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Helena - 21 september 2011 00:05

  I söndags var jag och dottern på hundutställning i Tranås. Min Bea och dotterns korthårscollie ställdes ut. Vi var två nöjda mattar som åkte hem med våra hundar. Bea fick först bedömningen Exellent och kom 1:a i öppenklass med Ck kvalitet. I ...

Av Helena - 16 augusti 2011 23:19

Har inte bloggat på länge, länge. Ska försöka bli  bättre på det. Det har inte varit så mycket träning sedan början av sommaren. Först fick båda hundarna noskvalster som de blev otroligt påverkade av. Hela träningsgruppen fick behandlas. Sedan bada...

Av Helena - 9 januari 2011 23:45


Den här helgen har jag startat igång med träning ordentligt igen. Både i fredags och idag. Var nere på klubben med några kompisar. Med Bea har jag tränat platsliggning när jag gömmer mig. Börjat ha en kompis som står som tävlingsledare och kan gå fra...

Av Helena - 26 december 2010 01:17

Det var länge sedan jag bloggade sist. Inte för att jag inte jobbat med mina hundar men jag har prioriterat hundarna före  bloggen när det varit mycket. Hoppas det kommer att bli lite lugnare framöver. Jag har fått två mycket träningsmotiverade och...

Av Helena - 10 oktober 2010 20:51

Nu är det höst! Det är så vackert ute i naturen! Tränar vardagslydnad med Kia, tävlingslydnad med Bea. Spårar med båda. När jag hade häst upplevde jag hösten så jobbig. Jag jagade alltid tiden för att hinna rida innan mörkret. Nu förtiden njuter jag ...

Ovido - Quiz & Flashcards