Direktlänk till inlägg 1 februari 2009

Träning att inte bry sig om hästar.

Av Helena - 1 februari 2009 13:10

Har den här morgonen varit ute med Bea i två timmar ihop med min vän Patricia och hennes islandshäst Glädje.

En mycket trevlig och skön morgonpromenad men samtidigt mycket nyttig träning.

Bea är inte speciellt på hästar och har stor respekt för dem när hon står brevid dem.

Men hon har förfärligt svårt för att inte vilja springa efter dem om de försvinner iväg ifrån henne.

Att gå brevid hästen var ingen match, men att gå 30 meter bakom och se att den börjar försvinna ur sikte det var jobbigt. Hon klarade att gå lös hos mig, men oj vad det ryckte och man fick vara med hela tiden.

Det här ska vi träna mycket mer på. Likaså tycker hon att det är helt okej att det går hästar i en hage. Det bryr hon sig inte speciellt mycket om men om någon häst lägger sig ner och rullar sig då skulle hon vilja vara där inne och kolla läget. Det var första gången hon såg en häst göra så idag och då blev det också väldigt jobbigt.

Känns mycket angeläget för mig att träna detta, både för hennes, min och hästar och deras ryttares skull. Jag vill känna att jag har fullständig kontroll på min hund om vi möter en häst när vi är ute och går. Annars kan hon inte vara lös  när vi är ute och går i skog och mark. Det är inte roligt om ens hund skulle bli sparkad av en häst och det är absolut inte roligt om man kommer och rider på sin häst och få en hund som kommer springande och jagar hästen. Har varit med om det när jag ägde häst och var ute och red själv.

Lizza fick vara hemma då hon är helt säker med hästar.

Sedan passade jag på att träna Bea på fotposition igen och nu fungerar det jättebra. Så idag lade jag ihop sitt sitt kvar och inkallning hit. I och med att hon sätter sig rätt så kan jag nu börja med att belöna henne extra mycket när hon gör en snabb inkallning.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Helena - 21 september 2011 00:05

  I söndags var jag och dottern på hundutställning i Tranås. Min Bea och dotterns korthårscollie ställdes ut. Vi var två nöjda mattar som åkte hem med våra hundar. Bea fick först bedömningen Exellent och kom 1:a i öppenklass med Ck kvalitet. I ...

Av Helena - 16 augusti 2011 23:19

Har inte bloggat på länge, länge. Ska försöka bli  bättre på det. Det har inte varit så mycket träning sedan början av sommaren. Först fick båda hundarna noskvalster som de blev otroligt påverkade av. Hela träningsgruppen fick behandlas. Sedan bada...

Av Helena - 9 januari 2011 23:45


Den här helgen har jag startat igång med träning ordentligt igen. Både i fredags och idag. Var nere på klubben med några kompisar. Med Bea har jag tränat platsliggning när jag gömmer mig. Börjat ha en kompis som står som tävlingsledare och kan gå fra...

Av Helena - 26 december 2010 01:17

Det var länge sedan jag bloggade sist. Inte för att jag inte jobbat med mina hundar men jag har prioriterat hundarna före  bloggen när det varit mycket. Hoppas det kommer att bli lite lugnare framöver. Jag har fått två mycket träningsmotiverade och...

Av Helena - 10 oktober 2010 20:51

Nu är det höst! Det är så vackert ute i naturen! Tränar vardagslydnad med Kia, tävlingslydnad med Bea. Spårar med båda. När jag hade häst upplevde jag hösten så jobbig. Jag jagade alltid tiden för att hinna rida innan mörkret. Nu förtiden njuter jag ...

Ovido - Quiz & Flashcards