Direktlänk till inlägg 10 januari 2010

Stolt matte!

Av Helena - 10 januari 2010 23:45

   


 

       Var i fredags på My Dog i Göteborg och jobbade som funktionär på freestyletävlingarna. Vilket innebar att jag hjälpte till att läsa in domarnas poäng i datan, iordningställde priser till alla klasser samt delade ut priserna.

Det var en rolig, intesiv och lärorik dag. Man hade att göra hela tiden. Jag hann i alla fall springa runt en liten stund och titta på alla grejer. Fanns en fin stålbur som var stor till bra pris men jag orkade inte släpa på den så jag hoppade den vilket jag ångrade lite när jag kom hem. Men hade nog aldrig fått med den i bilen då vi var 4 personer, 2 hundar och en hel del packning. Hittade även ett jättefint halsband till mina hundar, mjukt och fint på alla vis men de kostade 695 kr/st och det tyckte jag var för mycket. Så det jag fick med mig hem var någon slags fett att ha på skorna som var gjort av oljor och lanolin som är miljövänliga och även skulle kunna användas på hundtassar. Har dock tänkt att han dem på skor.


Bea var med mig och jag måste bara få skryta. Vi gick en lång promenad på morgonen så hon var ordentligt rastad. Sedan låg hon i en tygbur stora delar av dagen då jag jobbade. Hon rastades naturligtvis x flera och fick komma ut och hänga med mig runt. Men det jag var stolt över var att hon låg tyst, lugnt och verkade vara nöjd i sin bur. Jag var där och stack till henne lite godis, tuggben och sådant som en aussie kan tycka är gott några gånger under dagen. Men där hennes bur stod kunde hon inte se eller höra mig alls och hon är ju en hund som är ganska beroende av mig. Men jag lade min jacka över buren och mina hanskar i buren så hon visste att mina saker var där.


Sedan när tävlingarna var över tog jag ut henne på freestyleplanen medans hundar och publik rörde på sig. Jag släppte henne lös och körde fritt följ, inkallning, ställande och läggande under gång. Det jag ville se var hur mycket hon kunde fokusera på mig när det var så mycket störningar. Hon gjorde perfekt läggande, ställande  och inkallning. Var kanske något fladdrig på fria följet men helt okej för mig. Så nu vet jag att hon kan klara ordentligt med störning och det känns jättebra. Vet för den skull inte hur det blir den dagen vi tävlar men jag vet att hon kan ialla fall.


Det var inga aussies eller vallhundar som ställdes ut på fredagen och när jag fick veta att jag skulle jobba på My dog hade anmälningstiden gått ut för utställning. Annars hade jag kanske passat på att stanna kvar någon dag och ställt ut henne. Men det var många som kommentera henne den dagen och tyckte att hon var fin och otroligt trevlig men de hade kanske ingen aning om hur en aussie ska se ut vad vet jag. Jag var i alla fall jättestolt över att hon skötte sig så bra och verkade så nöjd att få vara med.


Lizza  var hemma hos min äldsta dotter och hennes pojkvän och deras perserkatt Jocke. Det hade fungerat jättebra ända tills jag ringde och Lizza listade ut att det var jag för då satte hon sig vid dörren och väntade på mig och ville inte vara med mer. Så jag fick fortsätta att sms:a när jag ville dem något för att det skulle fungera bra för dem med Lizza.


Sedan har det hänt en tråkig sak. Min hårddisk i min dator har kraschat helt. Nästa alla min bilder fanna där. Tur i alla fall att jag har många på bloggen. Det verkar vara helt död, men maken ska kolla i morgon om det går att få fatt i något och vad det kostar i så fall. Så vad har man nu lärt sig av det, jo att spara viktiga saker på diskett med jämna mellanrum. Så idag får det bli en gammal bild från bloggarkivet sedan förra vintern i februari då det var snö. Hundarna leker och busar lika mycket i snön nu som då.

Tur att man har en bärbar dator också så man kan ha kontakt med omvärlden.




 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Helena - 21 september 2011 00:05

  I söndags var jag och dottern på hundutställning i Tranås. Min Bea och dotterns korthårscollie ställdes ut. Vi var två nöjda mattar som åkte hem med våra hundar. Bea fick först bedömningen Exellent och kom 1:a i öppenklass med Ck kvalitet. I ...

Av Helena - 16 augusti 2011 23:19

Har inte bloggat på länge, länge. Ska försöka bli  bättre på det. Det har inte varit så mycket träning sedan början av sommaren. Först fick båda hundarna noskvalster som de blev otroligt påverkade av. Hela träningsgruppen fick behandlas. Sedan bada...

Av Helena - 9 januari 2011 23:45


Den här helgen har jag startat igång med träning ordentligt igen. Både i fredags och idag. Var nere på klubben med några kompisar. Med Bea har jag tränat platsliggning när jag gömmer mig. Börjat ha en kompis som står som tävlingsledare och kan gå fra...

Av Helena - 26 december 2010 01:17

Det var länge sedan jag bloggade sist. Inte för att jag inte jobbat med mina hundar men jag har prioriterat hundarna före  bloggen när det varit mycket. Hoppas det kommer att bli lite lugnare framöver. Jag har fått två mycket träningsmotiverade och...

Av Helena - 10 oktober 2010 20:51

Nu är det höst! Det är så vackert ute i naturen! Tränar vardagslydnad med Kia, tävlingslydnad med Bea. Spårar med båda. När jag hade häst upplevde jag hösten så jobbig. Jag jagade alltid tiden för att hinna rida innan mörkret. Nu förtiden njuter jag ...

Ovido - Quiz & Flashcards